I denne artikkelen har vi laget en oversikt over dine rettigheter om du opplever et forsinket fly når du reiser, og hvordan du enkelt kan få det du har rett på fra flyselskapet.
De fleste av oss som har reist endel har opplevd forsinkelser, kansellerte flyvninger, overbookede fly, eller andre ting som gjør at reisen din ikke går helt som planlagt.
Mange ganger går det helt fint og uten større innvirkning på ferien din, mens andre ganger får det store konsekvensene for deg. Noen flyselskap tar godt vare på deg, mens andre hverken informerer deg eller sørger for at du får det du har rett på.
Artikkel fortsetter under annonsen
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------
Dine rettigheter ved forsinket fly
Hva du har rett på er avhengig av flere ting, slik som lengden på reisen, og hvor lang tid forsinkelsen er.
Generelt har du rett på forpleining som mat og drikke, og hvis forsinkelsen er lengre enn 5 timer, skal flyselskapet tilby refusjon av billettprisen for den del av reisen som ikke er påbegynt, eller hele billetten dersom reisens formål ikke kan oppnås på grunn av forsinkelsen. Velger du refusjon av billettprisen, kan du i tillegg kreve returflygning tilbake til avreisestedet.
Hvor mye kan du få i kompensasjon?
Du har rett til en økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. Denne kompensasjonen har du krav på uavhengig av om du har lidd noe økonomisk tap.
Standard satser er:
- 250 euro for alle flygninger opptil 1500 km
- 400 euro for alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km.
- 600 euro for alle øvrige flygninger
Kompensasjonen for et forsinket fly kan reduseres med 50 prosent når du tilbys plass på en annen flygning til bestemmelsesstedet, og ankomsttiden ikke overstiger den opprinnelige flygningen som var bestilt med mer enn:
- 2 timer ved flygning opptil 1500 km
- 3 timer ved flygning innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km
- 4 timer for alle øvrige flygninger
Har du hatt et økonomisk tap?
Har du hatt dokumentert økonomisk tap som er større enn den standardiserte kompensasjonen, kan du også kreve erstatning for dette. Dette forutsetter at årsaken til forsinket fly ligger innenfor flyselskapets kontroll. I tillegg må det påførte økonomiske tapet være en sannsynlig følge av innstillingen.
Dette er unntakene du må være klar over
Du har ikke krav på kompensasjon når årsaken til forsinket fly eller innstillingen er ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått, selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet. Eksempler på dette kan være dårlig vær som forhindrer flytrafikken, streik eller uforutsette sikkerhetstiltak.
Du har heller ikke rett på kompensasjon eller erstatning hvis:
- Du blir informert om innstillingen senest 14 dager før avgang
- Hvis du blir informert om innstillingen mellom 14 dager og 7 dager før avgang, og samtidig blir tilbudt ombooking slik at du kan reise høyst 2 timer før opprinnelig planlagt avgangstid, og nå det endelige bestemmelsesstedet senest 4 timer etter opprinnelig planlagt ankomsttid.
- Hvis du blir informert om den innstilte flygningen mindre enn 7 dager før avgang, forutsatt at du blir tilbudt en ombooking som innebærer at du kan reise høyst 1 time før planlagt avgangstid og ankomme bestemmelsesstedet senest 2 timer etter planlagt ankomsttid.
Hvordan gå frem for å få erstatning eller kompensasjon
Om du har vært utsatt for fet forsinket fly eller kansellering, så er det viktig at dette meldes til flyselskapet så raskt som mulig.
Artikkel fortsetter under annonsen
--------------------------------------------------
Det er også noen triks som du burde være klar over, som gjør det enkelt for deg som forbruker å kreve dine rettigheter hos flyselskapene. Det er fler selskaper som tilbyr seg å håndtere hele kravet på dine vegne mot flyselskapet, og de skal kun ha betalt om du får en erstatning eller kompensasjon.
Vi har gode erfaringer med AirHelp
AirHelp er et firma som startet opp i 2013, og har vokst til å bli verdens største forkjemper for flypassasjerers rettigheter. De har så langt hjulpet over 13 millioner passasjerer med å forstå rettighetene sine og sikre kompensasjon om du opplever forsinket fly, overbookede eller innstilte flyvninger.
Med over 700 ansatte, spesialister i over 30 land og de hjelper deg på over 16 språk. Det er noen fordeler ved at et selskap påtar seg oppgaven for mange forbrukere. De er ikke redd for å møte flyselskapene i retten, og de jobber for å påvirke myndigheter og flyselskaper til å innføre rettferdige rettigheter for flypassasjerer.
Les mer om hvordan AirHelp kan hjelpe deg om du har opplevd et forsinket fly.
De tar i mot dine klager enten online på airhelp.com eller via appen deres som kan lastes ned fra App Store eller Google Play.
Det er utrolig enkelt og raskt å bruke løsningen deres, og det er enkelt å finne ut av om du har rett på erstatning eller kompensasjon før du starter prosessen.
Gå til hjemmesidene deres (eller i appen) og tast inn avreiseflyplass, destinasjon, forsinkelse og eventuelt når du kom frem til din destinasjon, så får du et svar på hva du har rett på med en gang.
Om du har rett til en erstatning eller kompensasjon, er dette de enkle stegene du må gjennomføre:
- Registrer hendelsen som du søker erstatning for (i appen eller online)
- Last opp nødvendig dokumentasjon
- La Airhelp gjøre jobben sin
Prosessen er enkel, brukeropplevelsen god og det tar kort tid å komme i kontakt med AirHelp om du har noen spørsmål til saken din.
Har du lyst til å lese mer detaljert omkring dine rettigheter når du reiser med fly, kan du lese mer her:
Vi ønsker alle en god reise, og forhåpentligvis uten problemer!