Land Malaysia Reisetips

Kenyir Lake, en unik opplevelse

Sørøst-Asias største kunstige innsjø, regnskog, fossefall, orkidefarm og elefanter, er bare noe av det du møter ved Kenyir Lake

Kenyir Lake, en unik opplevelse 18. februar 2019Kommenter dette innlegget

Denne artikkelen er skrevet av AsiaFerie. Vi gir deg reisetips, inspirasjon, og nyttig informasjon om de mest populære reisemålene i Asia

Lake Kenyir
Del dette:

Etter en fantastisk tur fra Kuala Lumpur til Camron Highlands som du kan lese om her, satte vi kursen østover og hadde bestemt oss for noe vi aldri hadde gjort før. Vi skulle til et flytende ECO-resort på den største kunstige innsjøen i Sørøst-Asia, Kenyir Lake.

Kjøreturen til Kenyir Lake

Vi er 10 personer, 5 voksne og 5 ungdommer som reiser sammen, og vi hadde leid en 16-seters minibuss i Kuala Lumpur. Sjåføren er superhyggelig, og han skulle være vår guide i de 3 dagene vi brukte fra Kuala Lumpur til Kenyir Lake.

Kjøreturen fra Camron highlands skulle ifølge Google ta ca 4 timer, men med dårlige veier, tissepauser og en lang omkjøring på en grusvei gjennom en palmeoljeplantasje, ente turen med å ta over 5 timer.

ANNONSE
Artikkel fortsetter under annonsen
--------------------------------------------------

På vei til Lake Kenyir

Det er utrolig frodig langs veien som snor seg i frodig landskap mellom åser og fjell. Det er lett å bare la øynene hvile på den utrolige utsikten som passerer utenfor vinduet, mens vi sakte nærmer oss målet.

På veien passerer vi Taman Negara, som er verdens eldste regnskog, og en nasjonalpark som vi hadde besøkt noen år tidligere. Dette er absolutt verdt et besøk for både barn og voksne.

Vi hadde gitt beskjed til Kenyir ECO resort, hvor vi skulle bo, om når vi skulle komme. Dette fordi de må hente oss med båt, da resortet er bygget på flytebrygger og ikke er tilgjengelig fra land.

Vi skjønte tidlig at vi ikke ville rekke frem til avtalt tid, så jeg ringte resortet for å gi beskjed om dette. Utfordringen når man reiser utenfor den oppgåtte turistløypa i Malaysia, er at de færreste snakker godt engelsk. Etter mye frem og tilbake på telefonen, fikk vi forklart at vi var forsinket og skulle ringe tilbake når vi nærmet oss.

Vi følte litt på tidspresset, for vi hadde fått beskjed om å være der i god tid før solnedgang, da de ikke ville hente oss etter mørkets frembrudd.

Vårt rosa legohus

Det var en sliten, men happy gjeng som endelig kunne strekke på bil-trøtte armer og bein når vi svingte ned på brygga ved Pengawan Lawit.

Her ble vi møtt av 2 smilende og svært behjelpelige menn fra resortet, som senere skulle vise seg å være far og sønn.

All bagasjen ble båret ned til brygga, og båret ombord i to pontoon boats, som skulle frakte både oss og bagasjen til resortet.

På vei til resortet

Vi hadde aldri vært der før, og visste hverken hvor langt det var til resortet, eller hvilken retning vi skulle, så vi ble bare sittende å nyte utsikten og den svale brisen vi fikk etterhvert som båtene la fra land og startet turen utover den vakre Kenyir Lake i en fantastisk solnedgang.

Overraskelsen ble stor da vi så et flytende knallrosa hus og forstod at det skulle være hjemmet vårt de neste 2 nettene. Da båtene la til, ble vi møtt av tre ansatte med kald drikke og beskjed om at middagen ville være klar i løpet av kun kort tid.

Bygningene er plassert på en snedig flytebrygge-konstruksjon som består av hundrevis av firkanter som ser ut som puslespill-brikker som er puslet sammen. Dette ser ikke ut som noe vi har sett tidligere, og minner litt om en blanding av en lego-by og en fornøyelsespark.

Dekket, eller gulvet, er svært behagelig å gå på og er heller ikke glatt selv om det blir vått. Det er ikke mye plass rundt bygningene, så man har alltid følelsen av å oppholde seg på bryggekanten hele tiden.

Første kvelden

Vi var slitne og svette etter den lange kjøreturen, så vi bestemte oss for å ta et bad straks vi hadde fått rommene og pakket ut bagasjen.

Det er 16 rom på hele resortet, og de er hverken luksuriøse eller prangende på noen måte, men komfortable og praktiske. På ca 25kvm har de fått inn 4 gode soveplasser i en dobbeltseng og to gode rammemadrasser på en hems. Det er bad på alle rommene, men toalett finnes på baksiden av bygningene.

Vi var nå ivrige etter å komme oss ut i vannet, og ventet utålmodig på de siste, før vi kastet oss uti. Vannet er varmt, 24 grader sier de som jobber der. Det var helt magisk å plaske rundt i det varme vannet, mens de siste restene av lys forsvant over den regnskogkledde horisonten.

bading i mørket

Da vi var ferdig badet kom maten på bordet i løpet av kort tid. Det var enkel lokal mat, men du verden så godt det smakte. Det ble satt frem som en buffet, og vi gikk og forsynte oss selv. Det var et lite utvalg av drikkevarer som vann og brus, og det serveres ikke alkohol.

Etter middagen ble vi sittende og suge til oss atmosfæren, lydene fra jungelen og den gode stemningen. Når klokken nærmest seg 22, var det tid for å gå til sengs.

En fantastisk båttur

Kenyir ECO Resort er en ca 500kvm flytebrygge med bygninger på, som gjør at det ikke er mange aktiviteter på kveldstid annet enn de gode samtalene, mat og selvsagt mulighet for et spill eller to. De har også et karaokeanlegg, som ungdommene våre skulle få testet til fulle neste kveld.

De ansatte snakker nesten ikke engelsk, med unntak av de som hentes oss på brygga, så det er greit å få svar på alle spørsmål og få gjort unna alle avtaler om aktiviteter med dem, før de drar for kvelden.

Vi hadde planlagt en båttur neste dag, for å komme oss rundt på Kenyir Lake og få med oss mange av de spennende opplevelsene i området.

Neste morgen stod opp ved 9-tiden og etter et raskt morgenbad, klatret vi opp på brygga og spiste frokost. Frokosten er også enkel lokalmat, med risretter og kylling. I tillegg var det egg og bacon, som man kan finne på et hvert frokostbord over hele verden.

Vi pakket med oss solkrem, badetøy og vann og dro av gårde i en kjempefin og praktisk daycruiser som resorter eier.

ut på båttur

Alle oss 10 + 2 ansatte fra resortet hadde god plass ombord, og vi hadde blitt fortalt at båten (som var nesten helt ny) var utstyrt med nesten 500 hestekrefter, som var mer en nok for å føle at dette gikk veldig fort.

Fossebading i regnskogen

Første stopp på turen var en elv med en foss som etter sigende skulle være utrolig vakker, og som faller i etasjer gjennom jungelen med masse små kulper som man kunne bade i.

Vi kjørte opp på stranden der elven rant ut i Kenyir Lake, og der startet trappene som tar deg langs med elven oppover i jungelen.

Det er kun 4-5 minutters gange opp til toppen, og selv om det var lite vannføring i elven, var det noen nydelige små kulper med friskt og iskaldt vann (18-19 grader) som vi straks kastet oss uti.

bading i fossen

ANNONSE
Artikkel fortsetter under annonsen
--------------------------------------------------

Det å ligge der i det kjølige vannet, omgitt av jungel, og med all lydene og en fantastisk utsikt er absolutt noe å anbefale. Vi koste oss og brukte en liten times tid før vi atter steg ombord i båten og styrte mot flere eventyr.

Flora og urter

Neste stopp var et tidligere feriesenter for offentlige ansatte i Malaysia. Dette var et sted de kunne ta med familien og reise til i feriene, og ble ansett som en av de få frynsegodene man hadde når man jobbet i det offentlige.

Dette var nå omgjort til en flora-senter, og hadde foruten masse spennende planter også urter og produksjon av tradisjonell urtemedisin som sitt spesiale.

urter for enhver smak

Det var i hovedsak tre forskjellige urtemedisiner de laget. En for menn, en for kvinner og en universell som skulle fungere uansett kjønn. Vi fikk en flott omvisning, og på et informasjonssenter fikk vi en kortversjon av historien bak stedet, og urtene de jobbet med.

Det ble noen rare ansiktsuttrykk og anstrengte smil fra de ansatte, da jeg tok en slurk av urtemedisinen som egentlig var ment for kvinner. De tok det med godt humør og de hadde minst like god humor som oss, så det endte med mye latter og vitsing.

Over 1.000 orkideer

Neste og siste stopp på turen vår var en orkidé-øya, hvor de hadde mer enn 1.000 forskjellige orkideer. Vi fikk en guide som fulgte oss rundt og fortalte oss om alle de forskjellige orkideene, opprinnelsen og hvordan de levde og ble brukt.

Dette var nok mer spennende enn hva ungdommene vi hadde med oss hadde forestilt seg, og vi brukte nesten en time på omvisningen.

mer enn 1000 forskjellige orkideer på orkide-øya

Guiden var utrolig flink og kunnskapsrik, og snakket forøvrig svært godt engelsk.
Det var godt at de solgte kald drikke ved utgangen, for nå var det tomt for medbrakt vann.

Da var det på tide å sette kursen tilbake til den store rosa flåten vår, og til lunsj!

Action og knall og fall

Etter lunsj var vi klare for litt action, og ville teste ut de små vannjet-båtene som de har på resortet. Dette er båter med vindskjerm og tre sitteplasser, og blir drevet av hissige motorer med vannjet. Det som gjør disse båtene så morsomme, er at med vannjet kan de svinge på et frimerke, og de akselererer veldig fort.

Dette er nesten som å gjøre radiobil, bare enda morsommere. Det er trygt å si at ingen var tørre etter en tur i disse båtene.

Så ville en av ungdommene teste wakeboardet han så ligge å slenge sammen med alt annet vannsportsutstyr på resortet. Han har stått endel tidligere, og han ble enig med en av de ansatte om å trekke ham opp med en litt større båt med kraftigere motor.

Det manglet riktignok en finne på brettet, men dette tok han ikke så tungt og kastet seg utfor bryggekanten med trekktauet i hendene og brettet på beina. Dette var stor stas, selv om det til slutt endte med knall og fall (pga manglende finne) og en litt sår nakke. Stor morro!

Karaoke på flytebrygga

Dette var vår siste kveld på Kenyir Lake, før vi skulle reise videre. Vi koste oss lenge med maten, og etter hvert ble karaokemaskinen trukket frem, og ungdommene var i ekstase over å kunne synge for fulle lunger med voksne som ikke kunne komme seg unna.

karaoke siste kvelden

Dette ble en kjempekoselig kveld og både unge og gamle var mettet med opplevelser inntrykk og god mat da vi gikk å la oss ved 23-tiden.

Elefanter

Neste morgen var det frokost og pakking før vi ble geleidet ombord i båtene for å komme oss tilbake til brygga på Pengawan Lawit.

Før vi satte oss i bilen med kurs for østkysten av Malaysia og øya Lang Thenga, hadde vi bestemt oss for å dra innom Kenyir Elephant Conservation Village, for å se på og oppleve elefantene.

På Kenyir Elephant Conservation Village, har de kun lokale elefanter og tar i mot foreldreløse elefantunger eller elefanter som på andre måter ikke klarer seg selv. Når vi var der, hadde de 13 elefanter og de har rikelig med plass og blir stelt godt med. De besøkende får komme helt innpå elefantene og det er også mulig å få seg en ridetur.

Senteret ble opprettet i 2012, og er privat finansiert. Området elefantene lever på er er på hele 2560 mål, og det aller meste av dette er uberørt natur, så elefantene lever nesten som de ville gjort i det fri.

Elefantene er en flott opplevelse og anbefales for alle.

Da var tiden kommet for å avslutte vårt kapittel her ved Kenyir Lake, og vi satte oss i bilen og satte kursen østover. Vi hadde fortsatt mye igjen av denne spennende ferien, og skulle først til øya Lang Tengah før vi skulle videre til en annen øy som heter Redang. Ferien skulle deretter avsluttes med 5 dager i Hong Kong.

Dette er eventyr vi kommer tilbake til i senere artikler.

Kenyir Lake, en kjempesuksess

Så da satt vi i bilen, 5 voksne og 5 ungdommer i alderen 14 til 18 år med masse opplevelser og gode minner.

Kenyir Lake har gitt oss noe vi ikke har vært med på tidligere, og bare tanken på å skulle bruke noen feriedager ved en innsjø, i stedet for i krystallklart vann og snorkling på en av de mange øyene utenfor Malaysias kyst, hadde ikke slått oss før.

Konklusjonen vår er at hele turen fra Kuala Lumpur, via Camron Highlands til Kenyir Lake, har gitt oss utrolig mange og flotte opplevelser som vi setter stor pris på og ikke ville vært foruten.

Turen var enkelt å gjennomføre, prisene for en slik avstikker er ganske rimelige, og vi sitter igjen med en følelse av å ha fått noen genuine og oppriktige opplevelser og inntrykk av dette flotte landet.

Som Nils Kjær så flott sa, «For min del reiser jeg alltid langsomt»

Følg med på neste etappe av vår reise!